Yaşadığımız çağa pek çok isim uygun görülüyor. Nanoteknoloji çağı, şeylerin interneti çağı, sanal gerçeklik çağı vb. Bazıları da yaşadığımız dönemi markalar çağı olarak adlandırıyor.
İşe marka tarafından baktığımızda hakkını vermek lazım, global markaların bazıları gerçekten de dünyanın her yerinde yaşamın tam ortasında. Günlük hayatı onlardan aldıklarımız olmadan sürdürmek epeyce zorlaştı. Bu markalar da durmak bilmeden çalışıyor, inovasyonlar yapıyor, müşteri deneyimlerini anlamlı hale getirecek çalışmalar yapıyor, patentler alıyor, tasarımlar yapıyorlar… kısacası çok çalışıyorlar.
Biz de hemen hemen her mecrada bu markaların nasıl güzel işler yaptıklarını, ne kadar verimli çalıştıklarını, bütçelerini ne kadar iyi yönettiklerini artık hangi alandan bu markaları inceliyorsanız o taraftan nasıl da kusursuz yönetildiklerine dair “hikayelerden” oluşan içerik bombardımanına tutuluyoruz.
Yüzyılın en parlak girişimcisi Elon Munsk’ın dediği gibi, henüz başarısız olmadıysanız hiçbir şey yapmıyorsunuz demektir.
Çok çalışan ve ortaya bir şey koymaya çalışan her çaba gibi bu markaların da bazı çabaları nihai hale gelip tüketici ile buluştuğunda öngörülen hedeflerin çok uzağında kalıyor. Bunları da zaman zaman küçük haberler şeklinde görüyoruz.
Oysa başarısızlık ders almayı bilen için en değerli öğretmendir.
İşte bu düsturdan hareketle İsveç’te bir başarısızlık müzesi açıldı. 15 Eylül’de kapılarını kapatacak müze, 2018 Nisan ayına kadar faaliyetine ara verip gezici bir sergi formatında turneye çıkacak. Hatta Mart 2018’de Uludağ Ekonomi Zirvesi’nde sergilenmek üzere ülkemize de uğrayacak.
Müzede büyük global markaların ortaya çıkarttıkları bazı başarısız ürünler sergileniyor. Aralarında, Nokia’nın N-Gage oyun konsolu olarak kullanılabilen akıllı telefonu, Harley Davidson’ın Parfümü, Apple’ın Newton adındaki kişisel asistan bilgisayarı, Coca Cola’nın Black adını verdiği kahveli enerji içeceği, Colgate markalı lazanya, Bic kalem firmasının kadınlara özel kurşun kalemi gibi çarpıcı örnekler var.
Tabii müzenin sergilediği ürünler içinde dönemsel olarak en çekeniyse, Trump markasını taşıyan bir tür monopoli olan masaüstü oyun seti.
Umarız programda değişiklik olmaz ve bu son derece ilginç ve öğretici müzede sergilenen başarısızlık örneklerini bizler de dünya gözü ile görme fırsatı yakalarız.