Şimdi size bazı markaların pazarlama – satış konusunda hacmi ve etkiyi artırmak için yaptıkları faaliyetleri anlatacağız. Okurken “yok canım bu da olmaz ya da bunu nasıl takip edeceksin ki! “ diyeceğiniz, bir kısmının efsane ya da söylenti olma ihtimali hayli yüksek bu aksiyonlar hakkında 2 farklı bakış açısı getireceğiz.
NIKE ayakkabılarına çip yerleştirerek ne kadar yürüdüğünüze göre bedava ayakkabı veriyor.
Yine online ayakkabı satışı yapan bir firma, beğendiğiniz ayakkabıya ilave olarak 4 çift daha seçin diyor. İstediğiniz ayakkabının yanında size bu 4 çift ayakkabı gönderiyor ve denedikten sonra bu 4 çift ayakkabıyı geri göndermenizi istiyor; kargo ücreti yok. Müşterilerin ortalamada en az bir çift daha aldıkları belirlenmiş.
Xerox herhangi bir ürününü üç yıl zarfında üründen müşteri tam memnun kalıncaya kadar yenileme garantisi veriyor.
A.T GROS markası, sattığı kurşun veya tükenmez kalemi ömür boyu yenileme sözü veriyor. Bozulan kalemi postalayın firmaya, geri yenisini göndersin.
SATURN markası, aldığınız arabadan memnun kalmadığınız sürece arabayı 30 gün sonra geri alıyor.
Bir firma böceklerin kökünü kurutamadığı takdirde parayı iade ediyor ve başka firmanın ücretini de jest olsun diye size ödüyor.
İKEA, kırk ülkede başarılı olmayı başarmış bir marka. En son yaptığı farkındalık, mağazada konaklamayı serbest bırakması. Yani IKEA mağazasında gece ücretsiz konaklayabileceksiniz.
AMİL Sağlık grubu, herkese 24 saat telefon hizmeti verir ve ayrıca her isteyene ambulans gönderir. Ayrıca helikopteri vardır ve acil durumlarda bedava hizmet vermektedir.
Avrupa’da bir otel zinciri, eğer müşterisi hizmetten memnun kalmazsa otel ücreti almamayı taahhüt etmektedir.
Bir ayakkabı firması, adrese gönderdiği ayakkabıların içine lokum koyup yolluyor. Müşteriye jest yapmanın dönüşünü olumlu olarak geri alıyor. Bir mayo firması ürünü kişiselleştirerek her müşteriye uygun mayo üretimi yapıyor. Sadece kendine ait mayo olmasını isteyen müşterileri yakalamış durumda.
Avrupa’da bir banka 5X5 formülünü uyguluyor. Beş dakika bekleyen müşterilerin hesabına beş dolar yatırıyor. Beş dolar ya da beş dakika. Miktar az gelebilir ama dedikodu üretmeyi başarmış durumda.
RYANAIR Havayolları kısa bir süre önce yarı fiyatına ayakta yolcu almaya başladı. Aynı zamanda koltuk numarasını ve kâğıt bileti kaldıran firma, dünyanın en hızlı büyüyen hava yolları firmalarından biri. ” (Girişimhaber)
Bu marka, pazarlama ya da satış her ne derseniz deyin, aksiyonları hakkında 2 farklı bakış açısı getireceğiz demiştik.
- Bu markalar bunların en azından bazılarını yapmışlardır: Bu ön kabulde markalar farklılaşmak ve müşterilerine daha yakın olabilmek için “farklı” bir şeyler yapmaya çalışıyorlar. Dikkat ederseniz özellikle de ürünün sunumu, müşteriye ulaştırılması konusunda hareketler çoğunlukta. Bir diğer dikkat çekici nokta da markaların bir kavram, cansız bir şey gibi değil de bir insan gibi davranmaya çalışmaları. Size söz veriyorlar, sevimli olmaya çalışıyorlar, mesela ilk Nike örneğindeki gibi sizinle ilgileniyorlar. Ya da en azından bunu yansıtmaya çalışıyorlar.
- Bu markalar bunların hiçbirini yapmamışlardır, bunlar efsanedir: Bu ön kabuldekiler için de şöyle bir sorumuz var. Mesela, Nike, mesela Xerox ya da Ikea’nın bu pazarlama faaliyetlerini gerçekten yaptıklarına dair kanıtlar sunsak buna şaşar mısınız? Muhtemelen buna şaşırmazsınız çünkü bu markalar var oldukları birinci günden beri zaten bu ya da benzeri şekilde tüketicisine yaklaşmak üzere temellendirilmiş markalardır.
Yani ortada bir fikir, bir kurgu, bir strateji var ve zaman içinde bunlar uygulanırken yapılan taktik hamleler var. Bir süre sonra kimliğiniz o kadar oturuyor ki; bu tür hamleleri yapmasanız bile bunlar söylenti bile olsa insanlar bu tür yeni ve güzel işleri sizinle örtüştürüyor.
Buna da marka kimliği deniyor.
Özellikle her zorlamada fiyat indiren, hep en ucuzu vermeye çalışan markalarımız varsa ne gibi kavramlarla birlikte anılma ihtimalleri olduğunu tekrardan düşünmeleri dileğiyle.